Fotograferen met tegenlicht
Voor een goed belichte foto met veel detail zorgt een fotograaf ervoor dat de zon achter hem is of zich aan de zijkant bevind van de foto. Omdat de camera door het vele licht in de lens de neiging heeft het onderwerp ‘onder’ te belichten waardoor er fletse kleuren ontstaan met weinig detail ( silhouetten). Dit is te corrigeren in met Photoshop. Wil je weten hoe lees dan de blog ‘donkere en onderbelichte foto’s bewerken’ . Maar door de juiste instellingen te gebruiken en veel te experimenteren kan het ook een verrassende en creatief beeld ontstaan. Dat de fotograferen met tegenlicht relatief ingewikkeld is draagt bij aan de uitdaging en maakt de beloning groter als het lukt om een mooie tegenlicht foto te maken!
Juiste belichting
Voor het bepalen van de belichting doet de camera een lichtmeting.
Hiervoor zijn meerdere methoden en ook de benamingen zijn verschillend. Matrix- of meervlaks meting is de meest gebruikte, zowel op de compact als spiegelreflex camera’s. Het beeld word in zones verdeelt waar metingen in worden uitgevoerd de camera zorgt voor een gemiddelde belichting wat een uitgebalanceerd beeld oplevert. Zijn de licht verschillen erg groot dan kunnen er over- of onderbelicht gedeeltes ontstaan in de foto. Veel camera’s leggen meer gewicht toe op de zone in het scherpstelgebied. Dit vergroot de kans dat het hoofdonderwerp juist belicht is. Bij een spiegelreflexcamera kun je instellen welke meetmethode je wilt gebruiken zoals meervlaks-, centrum gewogen- of spotmeting.
De nieuwste DSLR camera’s zijn uitgerust met een digitale correctie ingebouwd die donkere delen lichter maakt, direct nadat de foto geschoten is. Bij Canon heet dit “Auto lighting Optimizer” en bij Nikon “Adaptive D-lightning”. Aardige hulpjes, maar het beïnvloed helaas ook een beetje de lichtere delen in de foto. Als je op JPG schiet kan ik deze instelling aanbevelen, schiet je op RAW dan is de correctie achteraf eenvoudig en efficiënter te maken.
Effecten van fotograferen met tegenlicht
Lensflare
Grootste euvel van tegenlicht fotografie is de lensflare die onstaat, een ongewenste reflecties van de lichtbron in de lens in de vorm van de diafragma opening of een waas over het beeld waardoor contrast wordt beperkt.
Contrast en silhoutte
Het hoge contrast zorgt voor een kleurarme foto. Hierdoor komt de nadruk meer te liggen op vormen en lijnen. Silhouet foto’s worden vaak gebruikt, het is een relatief eenvoudige om te maken.
Doorzichtig
Is een onderwerp een beetje doorzichtig en heeft het veel detail, dan is het tegenlicht de ideale manier om dit detail en de textuur van het onderwerp te tonen. Denk bijvoorbeeld aan bladeren (met hun gedetailleerde nerven). Het geeft vaak een heel natuurlijk effect.
Randgloed of haarlicht
Als het licht schuin van achteren komt heb je minder snel een silhouet werking en zal de lichtbron het onderwerp in een hoek belichten. Hiervan maken veel portretfotografen gebruik om een randgloed aan het onderwerp mee te geven. Hierdoor ontstaan lichte randen rond het onderwerp waardoor deze uit de achtergrond kan komen. Ook wel haarlicht genoemd. Het onderwerp blokkeert voor een groot deel de lichtbron, maar door de hoek krijgt het licht wel de kans onderdelen van het onderwerp te belichten waardoor veel sfeer aan de scène wordt toegevoegd.